Mooie prestatie op IJSCO Apeldoorn

door Lars Dam Laatste wijziging: 2019-06-10T19:45:52+00:00
Wederom hebben de spelers van de stelling goed gepresteerd op een IJSCO. In dit geval twee tweede plaatsen op de 4e IJSCO van het seizoen in Apeldoorn.

Op de vierde IJSCO van dit seizoen - het jeugdtoernooi bij Schaakmaat in Apeldoorn heeft schaakvereniging De Stelling opnieuw goed gepresteerd.

Met maar liefst 5 clubleden zijn we naar Apeldoorn afgereisd. De afvaardiging bestond uit Pjotr Dam, Saša Albers, Karsten Dam, Matthijs Brons en Joere Goessens. Pjotr zat wederom in een erg sterke groep met veel spelers van De Toren uit Arnhem Saša heeft na zijn overwinning op het vorige toernooi een goede rating gekregen en is een aantal groepen gestegen. Ook Karsten heeft met zijn eerdere resultaten een klim gemaakt. Matthijs speelt in een te verwachten groep. Helaas mocht Joere als nieuwkomer niet in de onderste groepen spelen. Dit kwam omdat er ook heel veel kinderen die op dit toernooi als proeflid werden ingeschreven.

Pjotr speelde in groep D. Saša speelde in groep F, Karsten speelde in groep G en Matthijs en Joere is groep I. Dit in een totaal van groepen A t/m K.

De opzet was ruim en er was een mooie ruimte naast om te zitten. Helaas waren er niet genoeg tafels. Ook jammer was dat de kantine direct aan de wedstrijdruimte vast zat. Hierdoor gaf het friet bakken wel enige overlast.

Pjotr verloor direct zijn eerste partij tegen Marco Wieland. Saša gebruikte al zijn tijd in de eerste ronde en won. Karsten won zijn eerste partij tegen Stephen Nadarajah. Ook Matthijs won zijn openingswedstrijd, Hij speelde tegen Rik de Jong. Joere verloor zijn eerste IJSCO partij tegen Alexander Ivanov.

In de tweede ronde won Pjotr knap van Eva Molanus. Saša won knap tegen Mats Keuntjes; een bekende van Pjotr. Karsten won met een goede partij ook zijn tweede wedstrijd, ditmaal tegen Hugo Rietveld. Joere verloor van Noah Raven Wubs. Matthijs won ook zijn tweede partij tegen Sjoerd Loonen.

In de derde ronde verloor Pjotr, nu van Mike van Bergen van de Grijp. Je merkt dat Pjotr tegenstanders op zijn nivo heeft. Hij verliest er een paar en wint er een paar. Saša raakte tot twee keer toe met zijn stuk een stuk van de tegenstander. Dat wordt gezien als zet en de tegenstanders hield hem eraan. Niet de beste zetten bleek en dus moest Saša een verlies bijschrijven. Karsten kan zijn winstreeks niet vervolgens en verloor van Tobias van Lieshout. Joere verloor van Rick Wellink en Matthijs verloor van Alexander Ivanov.

Pjotr moest in de 4e ronde tegen Sietse Twijnstra; een goede bekende. Ten eerste een vriend van schaakvereniging de Toren, maar bij het vorige toernooi moest hij ook tegen Sietse (twee keer zelfs; lees: IJSCO 3). Dit keer wist Pjotr met een heel mooi loperoffer Sietse om de tuin te leiden en kon eerst de dame slaan en toen mat zetten. Saša verloor zijn partij tegen . Hij gebruikte zijn tijd netjes en wilde graag snel met zijn volgende partij door. Karsten kon zichzelf niet herpakken en verloor zijn 2e wedstrijd tegen Nirojen Nadarajah. Matthijs verloor ook zijn 4e partij. Joere speelde remise en heeft zijn eerste IJSCO punt binnen!

In ronde 5 speelde Pjotr tegen Pepijn Luchtmeijer en won. Saša speelde tegen Wouter Wieggers en won ook. Karsten moest tegen Jesse, een bekende van de Toren. Helaas verloor Karsten. Matthijs won van Joere.

Pjotr moest in ronde 6 tegen een bekende, Julian van Meegen. Het is niet de eerste keer dat deze tegen elkaar moeten spelen. Dit keer verloor Pjotr van hem. Saša mocht tegen Koen Denekamp spelen en won. Karsten verloor van Martijn Maalderink . Joere verloor van Sjoerd Loonen en Matthijs won van Anne Linde van Dorp.

In de laatste ronde kon Pjotr geen vuist mee maken en verloor tegen Walter Kaemingk. Saša won van Milan Kort. Karsten verloor van Katja Tangarife Ramirez. Joere verloor van Anne Linde van Dorp en Matthijs won van Noah Raven Wubs.

Heel goed gespeeld allemaal. Jammer dat Joere in zijn sterke groep zat. Maar iedereen heeft optimaal gepresteerd. En zowel Matthijs als Saša vielen in de prijzen. Ze werden beide tweede.

De eindstand in poule I:

6 Walter Kaemingk Pallas 395 2,5 6
7 Sietse Twijnstra de Toren 376 2 7
8 Pepijn Luchtmeijer Schaakmaat 361 1 8

Het was een lange dag, maar wel weer een succesvolle! Voorlopig even rust met IJSCO. Pas op 19 december is er een reguliere IJSCO in Millingen. En 23 december dé schaaknacht van Druten.