Schoolschaak Teamfinale 2019

door Martin de Vries Laatste wijziging: 2019-06-10T20:18:47+00:00
Mede-auteurs: jwoudenberg
Schoolschaak Teamfinale 2019

Zaterdag 16 februari werd de teamfinale van het gemeentelijke schoolschaaktoernooi gespeeld in Doorwerth. Er werden mooie partijen gespeeld, waarbij soms verrassende zetten werden gedaan. Maar de kinderen hadden veel plezier tijdens en tussen de partijen en ook de meegenomen voetballen werden volop gebruikt.

De Marlijn was met 8 schakers verschenen, terwijl het Dorendal en de Vita Vera allebei met 5 spelers kwamen. Dus de 4 teams konden een dubbele competitie spelen waardoor beide teams zowel met wit als met zwart tegen elkaar speelden. Alleen het inzetten van de wisselspelers zorgden er soms wel voor dat enkele spelers 2 of 3 keer achter elkaar met dezelfde kleur speelden, maar dat mocht de pret niet drukken.

Na de zesde ronde kon de eindstand worden opgemaakt en toen bleek, dat de Marlijn inderdaad de sterkste schakers had meegenomen. Zij gingen met de bekers voor de eerste en de tweede plaats naar huis en kregen een uitnodiging voor de Gelderse halve finale op 23 maart. En natuurlijk mochten ze de wisselbeker meenemen, die nu al voor het vierde achtereenvolgende jaar in de prijzenkast mag staan. De Keijenberg/Vita Vera werd derde en het Dorendal haalde een goede vierde plaats.

De einduitslag was:

Marlijn 1: 12 matchpunten en 23 bordpunten

Marlijn 2: 7 matchpunten en 13 bordpunten

De Keijenberg/Vita Vera: 4 matchpunten en 7,5 bordpunten

Het Dorendal: 1 matchpunt en 4,5 bordpunten

En er waren 3 topscorers met 6 gewonnen partijen: Karsten, Koen en Julian!

Maar ook de andere schakers hebben zich goed verweerd, al was soms het krachtsverschil wel een beetje groot. Soms werd iemand verslagen door een speler, die zichzelf aan het begin van de partij weinig kans had gegeven.

Een inspirerend toernooi. Wie weet, speel jij volgend jaar ook mee?

Natuurlijk was dit toernooi niet mogelijk geweest zonder de grote inzet van de vrijwilligers. Lars, Lodewijk, Wilfried, Ilan, Jotham, Henk Just, Iva, Istar, Pjotr en Heleen bedankt! En ook de contactpersonen van de scholen en de ouders, bedankt! En last but not least het Dorenweerd College en Annie voor het mogelijk maken van dit toernooi.

(meer foto's beschikbaar door op onderstaande tags te klikken)