Beat the Masters simultaan

door Lars Dam Laatste wijziging: 2023-04-14T09:30:40+00:00
Beat the Master simultaan in het kader van 150 jaar schaakbond

De Nederlandse schaakbond bestaat 150 jaar. In het kader daarvan organiseert de bond in samenwerking met vele schaakverenigingen een Beat the Master simultaan. Dit houdt in dat verenigingen een open (Beat the lokale Master) simultaan organiseert en vervolgens enkele spelers mag uitnodigen om bij de landelijk Beat the Master aanwezig te zijn. Deze is 31 mei in het Spoorwegmuseum in Utrecht.

Op 13 april heeft jeugdschaakvereniging SV De Stelling haar simultaan gehouden. De simultaangever was Karsten Dam, onze topspeler van de vereniging.

We hebben vanwege ook de jongere deelnemers (spanningsboog) een splitsing moeten maken in de simultaan. We hebben Annemarie Ebing bereidt gevonden een simultaan voor deze groep te geven, waarbij liefhebbers daarna bij de 'grote' simultaan van Karsten mochten aansluiten als hier een plekje vrijkwam. Zo hebben we iedereen de kans gegeven zich met de simultaangever(s) te meten en een ticket te veroveren.

Karsten speelde snel en rustig. Toch konden enkele spelers het hem lastig maken. Job speelde bovengemiddeld. Jake speelde heel slim en Roos kon Karsten verleiden zijn Dame in de problemen te laten komen. Ook Anil (vader van een van de leden) speelde een heel boeiende partij, waarbij Karsten echt aan de bak moest.

Uiteindelijk eindigde na afruilen het spel tegen Jake met een pion voorsprong voor Jake en daarmee een winst afdwingend. Roos boodt vanwege een Dame tegen een Toren en twee pionnen remise aan, die Karsten accepteerde. Helaas voor Anil, kon Karsten het goede spel en de sterke aanval afslaan en zelfs de winst binnenhalen.

Karsten heeft dus 1,5 punt moeten laten van de in totaal een kleine 20 partijen. Annemarie heeft alle partijen gewonnen van een stuk 10 of partijen.

Sfeerbeelden:

Ruimte 1 met Karsten als simultaangever
Ruimte 2 met Annemarie als simultaangever

De (jeugdige) deelnemers kregen als aandenken een notatieboekje op pen (beschikbaar gesteld door de schaakbond) kado.

31 mei gaan Jake, Roos, Karsten en Lars naar Utrecht en zullen aldaar uiteraard weer verslag van doen.