Meerdere bekers voor onze IJSCO spelers

door Lars Dam Laatste wijziging: 2019-06-10T19:42:33+00:00
Hulde! De spelers van de stelling hebben wederom goed gepresteerd op een IJSCO. In dit geval twee eerste plaatsen op de 3e IJSCO van het seizoen in Elst.

Op de de derde IJSCO van dit seizoen - het jeugdtoernooi bij de Elster Toren in Elst heeft schaakvereniging De Stelling wederom een verpletterende indruk achter gelaten.

De afvaardiging bestond uit Pjotr Dam, Saša Albers en Karsten Dam. Pjotr zat in een sterke groep met veel spelers van De Toren uit Arnhem Zuid. Waarvan een aantal spelers zeer sterk zijn. Het zou een pittige ronde worden. Voor Saša was het zijn eerste toernooi. Karsten heeft al enkele toernooien gedaan.

Pjotr speelde in groep 5 (E). Saša speelde in groep 10 (J) en Karsten speelde in groep 11 (K).

Helaas was er maar één zaal met alle groepen en nog wat ouders. Te druk om goed zicht op het individuele spel te hebben.

Pjotr won zijn eerste partij tegen San Tuan Trinh. Saša gebruikte zijn tijd optimaal en won zijn partij in de eerste rond tegen Sjoerd Loonen. Ook Karsten won zijn eerste partij tegen Mees Garritsen.

Ook zijn tweede partij won Pjotr, ditmaals tegen Manon Leisink. Saša won zijn partij tegen Hugo Rietveld. Karsten had een mooie partij tegen Oscar Hengeveld.

Pjotr boekte een heel knappe overwinning op Sietse Twijnstra, maar omdat de leiding Sietse had gestoord door te vragen of hij zijn oordoppen wilde afzetten, is besloten de wedstrijd over te spelen. Helaas verloor Pjotr de rematch. Saša won met Aaron Lamers als zijn tegenstander. Karsten won zijn derde partij tegen Lyanne Leisink.

Nord Prinse, ook een bekende van de Toren, was de 4e tegenstander van Pjotr. Ook daar wist Pjotr van te winnen. Saša speelde in de 4e ronde tegen Tobias van Lieshout, die Saša verraste met een herdersmat. Karsten won zijn vierde partij tegen Eric Rikken.

Pjotr verloor helaas zijn 5e partij tege Sjoerd Vosselman Bosch. Saša had zichzelf hervonden en was strijdlustig en won zijn 5e partij wel tegen Simone Peters. Karsten maakte met een enorm materiaal overwicht (2 dames en 2 torens) een foutje en maakte pad. Nog best knap overigens! Maar hoe dan ook een half punt voor hem in deze ronde.

In de 6e ronde behaalde Merijn revance voor een eerdere partij. Punt verlies in deze ronde voor Pjotr. Saša won wel van Demian Wellink dit keer. Karsten won ook weer, nu van Elijah Sampson.

In de 7e ronde accepteerde Pjotr remise terwijl hij mat stond. Julian zijn tegenstander nam dit niet in dank af. Hij bood het echter zelf aan. Saša won ook zijn 7e pot, ditmaal tegen Wasim Ammak.

Pjotr was hiermee klaar, op het feit na dat hij dus nog een rematch moest spelen tegen Sietse die hij zou verliezen.

Saša en Karsten zaten in een poule van 10 kinderen en moesten dus nog twee wedstrijden.

Saša speelde tegen Magdalena Shirokova en won. Karsten won ook, dit maal van Varad Bave

Ook de negende ronde wonnen deze kanjers, Saša speelde tegen Sasha Ivanov en Karstem speelde tegen Ivo RIkken.

Mede door het herspelen van de partij tegen Sietse belandde Pjotr niet op plaats 3 maar op plaats 6.

Zowel Saša als Karsten werden eerste!

De eindstand in poule K(11):

1 Karsten Dam de Stelling+R-lid 8,5 273
2 Ivo Rikken UVS 6 206
3 Eric Rikken UVS 5 170
3 Maxim Bartelsman Millingen 5 154
3 Elijah Sampson de Toren 5 143
6 Mees Garritsen S-lid 4,5 132
7 Rick Wellink ? 3,5 136
8 Varad Bhave de Toren 3 130
9 Oscar Hengeveld de Elster Toren 2,5 100
10 Lyanne Leisink * de Toren+S-lid 2 100

Karsten dus weer heel erg mooi eerste geworden op een IJSCO. Het wordt tijd dat ie een groep klimt. Het zal dan wel een stukje moeilijker worden om in de top 3 te eindigen, maar dat hoort er bij.

De eindstand in poule J(10):

1 Saša Albers de Stelling 8 298
2 Tobias van Lieshout UVS 7 256
3 Demian Wellink de Toren+S-lid 6 181
3 Hugo Rietveld UVS 6 254
5 Simone Peters * Millingen 5 174
6 Sjoerd Loonen de Toren+S-lid 4 140
6 Aaron Lamers de Elster Toren 4 164
8 Alexander Ivanov de Cirkel 3 144
9 Wasim Ammak de Toren+S-lid 1,5 100
10 Magdalena Shirokova * de Cirkel 0,5 104

Saša is dus mooi eerste geworden op zijn eerste toernooi!!! En trots dat hij was. Maar volgende keer wel in een hogere groep. Want Saša wil natuurlijk wel een grotere beker winnen ;-)

De eindstand in poule E(5):

1 Sjoerd Vosselman Bosch de Elster Toren 5 388
2 Sietse Twijnstra de Toren 5 ?
3 Julian van Meegen de Toren 4,5 387
4 San Tuan Trinh Wageningen 4 379
5 Merijn Jansen de Toren 3,5 349
6 Pjotr Dam de Toren+de Stelling 3,5 ?
7 Nord Prinse de Toren 2 333
8 Manon Leisink * de Toren 0,5 301

Het was een lange dag, maar wel een succesvolle! En volgens mij smaakte dit wel naar meer! ;-) Dus gaan we a.s. zaterdag gewoon weer. Nu naar Apeldoorn!