Verslag Schoolschaaktoernooi 2018-2019

door Martin de Vries Laatste wijziging: 2019-06-10T20:17:23+00:00
Mede-auteurs: jwoudenberg
Verslag Schoolschaaktoernooi 2018-2019

Zaterdag 26 januari werd in Doorwerth de voorronde gespeeld van het schoolschaaktoernooi in de gemeente Renkum. Dit was ook het individuele toernooi, waar de leerlingen van de basisscholen in de gemeente streden om de titel schaakkampioen van Renkum.

Het werd een spannende strijd, ook omdat in de eerste ronde 2 favorieten elkaar al achter het schaakbord tegenkwamen. Deze wedstrijd werd gewonnen door Julian, waardoor Karsten al meteen in de inhaalrace moest. Maar in de 4e ronde moest Karsten een remise toestaan aan Noud, terwijl Julian verloor van Elianne. In de 6e ronde kwam de spanning weer compleet terug, toen Koen verloor van Karsten. Daardoor stonden er 5 deelnemers binnen 1 punt van elkaar en was de spanning echt om te snijden. Dat werd echt positief opgepakt door de leerlingen en het plezier in het spel bleef voorop staan. Toen vervolgens Koen won van Julian en later Karsten van Elianne begon de kampioen van 2018-2019 langzaam duidelijk te worden. En aangezien Koen verder geen fout maakte was de kampioen bekend. Natuurlijk werden er ook andere partijen gespeeld in de schaduw van deze geweldenaars. Ook hier gebeurde veel op het schaakbord, waarbij soms erg verrassende zetten elkaar afwisselden met briljante ideeën.

Tussen de partijen door hoefden de kinderen zich niet te vervelen. Sommige pakten een schaakbord om nog wat extra partijen te spelen, anderen gingen naar buiten om daar te spelen, tot de volgende ronde weer begon. Of er werd verstoppertje gespeeld in en rond de kantine. Na de 9e en laatste ronde was er ook de mogelijkheid tot het spelen tegen een viertal simultaangevers, die onderling afwisselden, wie een zet ging spelen tegen de met spanning wachtende kinderen en ouders achter de borden. Dit gaf aanleiding tot een hoop hilariteit en verbazing, omdat de simultaangevers een eigen schaakstijl hebben en een opzetje van de een niet altijd door de volgende werd begrepen. Sommige kinderen en ouders wisten zelfs remise te spelen of zelfs te winnen.

Koen is de schaakkampioen van Renkum met de mooie score van 8 uit 9, met Karsten als tweede en Julian als derde, op ½ en 1 punt van de winnaar. Elianne streed eerst mee om de hoofdprijzen, maar ging uiteindelijk naar huis met de beker van het beste meisje, terwijl Femke, de jongste deelnemer, de prijs van de onderbouw in ontvangst mocht nemen. Ook de andere deelnemers kregen allemaal een herinnering aan deze mooie dag en gingen naar huis met een vaantje en een medaille.

Bedankt voor alle vrijwilligers en ouders, die dit leuke toernooi mogelijk hebben gemaakt en natuurlijk ook de fotografen Iva en Wilfried.

(extra foto beschikbaar door op de dag 'Schoolschaaktoernooi' te drukken)