De heenreis naar Guernsey

door Lars Dam Laatste wijziging: 2022-10-18T13:23:53+00:00
Hier ene beschrijving van de heenreis naar het toernooi op Guernsey.

Reis dag 1

Oosterbeek-Caen(Fr.)

Donderdagochtend zijn Karsten en ik vertrokken voor zijn eerste internationale toernooi op Guernsey.We hebben gekozen voor transport per auto en de ferry. In de laatste twee weken kregen we te horen dat de ferry niet vanuit Cherourg (Fr.) zou vertrekken, maar vanuit St. Malo. Dus met omboeken gaat onze eerste reisdag naar Caen (Fr.). We hadden redelijk geluk met het verkeer. Alleen wat vertraging bij Tiel. En met name bij Antwerpen hadden we mazzel. Er stond flink wat verkeer mede door een ongeluk in de andere richting. In Frankrijk bij Atrecht zijn we van de weg gegaan om de auto op te laden. Die overigens soms bij bedrijven op het achterterrein staan en dus moeilijk te vinden. Bovendien wat dit een lader die er vier uur over zou doen. We besloten door te gaan en de tolwegen te vermijden. Een mooie route, ware het niet dat het steeds harder begon te regenen. Vrij snel op de weg buiten Atrecht vonden we een gloednieuwe snellader bij de Lidl, die niet eens op de kaart stond. Dit betekende snel plassen bij de Mc Donalds en daarna was de accu weer vol genoeg. Via Abbeville vervolgden we onze weg naar Rouen. Waarschijnlijk vanwege het slechte weer liep het redement van de auto terug en zouden we het net niet redden (en de accu dus toch niet vol genoeg was) tot ons hotel. Nabij Rouen een supercharger gezocht en onze korte Minions film afgekeken. Daarna binnendoor naar Caen. Een klein net hotel met uitzicht op de tuin ;-)

/Hotelkamer met uizicht op de tuin

Het hotel was verder prima en het restaurant prima. We hebben heerlijk gegeten en zijn op tijd naar bed gegaan. Het was een lange dag.

Reis dag 2

Caen(Fr.)-St. Malo(Fr.)

In eerste instantie dachten we dat we de tweede dag de ferry al moesten halen, maar dat bleek niet  het geval. We moesten alleen in in St. Malo zien te komen; vanaf Caen een reis van twee uur. Vandaar dag we besloten kort een wandeling door het centrum van Caen te maken.

Via Abbaye aux Hommes zijn we in het centrum gekomen, waar we via de winkelpromenades bij het kasteel van Caen uitkwamen. Indrukwekkendde stelling met solide torens ;-)

Terug bij het hotel begon het in plaats van te miezeren steeds harder te regenen en onderweg naar St. Malo hebben we dus ook enorm veel regen gehad.

Rond 13.00 kwamen we met droog weer in St. Malo aan het strand aan. Het hotel had  geen eigen parkeergelegenheid, laat staan een oplaadplek. Dus voordat we een plek voor het opladen van de auto zouden opzoeken wilden we vragen of we de tassen vast konden stallen. Toen bleek dat de kamer al  beschikbaar was en het parkeren voor de deur gratis! We hebben de auto dus, maar voor de deur laten staan.

St. Malo

We hebben  ons even opgefrist en zijn vai de boulevard naar de omwalde binnenstad gelopen. Daar aangekomen begon het weer hard te regenen en moesten dus noodgedwongen de lokale horeca uitproberen. Nadat het opgeklaard was hebben we Grand Bé bezocht. Een eiland vlak voor de kust die met laag water bereikbaar is. De weg naar Petite Bé was nog net niet begaanbaar. Het pas stond nog met 20 cm stromend water onder.

Langzaam zijn we weer naar het hotel gegaan om op te frissen en te bedenken waar we zouden dineren. Dit is uiteindelijk een mondiaal restaurant in de bemuurde binnenstad met een steengril menu geworden.

Na een heerlijk diner zijn we naar huis gegaan om op tijd naar bed te gaan om de dag er na met de boot naar Guernsey te gaan.

Reis dag 3

St. Malo(Fr.)-St. Peter Port(Guernsey)

's Ochtends opgestaan en na een heerlijk ontbijt, lunch ingeslagen bij het lokale bakkertje naast het hotel. Daarna op we naar de ferry, waar we op tijd moeten inchecken. We hebben hier met een aantal vrienden afgesproken. Ook zit op de boot de hoofdarbiter die van die vrienden een bekende is.

Nadat de tickets en paspoorten zijn gecontroleerd en de auto's zijn ingeladen vertrekken we ruim 10 minuten voor op schema.

Na een tijdje doemt in het half bewolkte weer Jersey op. Niet veel later is Guernsey in zicht. Het is mooi weer maar de boot deint af en toe toch. En met een catamaran die 70 km/u gaat voel je dat wel.

Gelukkig varen we een stuk rustiger de haven in met een prachtig uitzicht op St. Peter Port.

Haven St Peter Port

Het door de douane komen is door de krappe haven wat lastig, maar als laatste kunnen we het terrein verlaten en aan de linkerkant van de weg het hotel opzoeken. Dat zit erg dichtbij, maar is vanwege eenrichtingswegen en wandelgebieden nog knap lastig te bereiken.

Moores Hotel

We parkeren tijdelijk even voor de deur en brengen alle tassen naar de 2e verdieping. We zijn gearriveerd.